Osnovni pojmovi – paušal

Sve što treba da znaš o paušalu u Srbiji
Pre nego što počneš da čitaš, sve ovo sam ispričao na Youtube i možeš pogledati ispod.

Šta znači biti paušalac?

Preduzetnik paušalac je fizičko lice koje obavlja delatnost, ali ne vodi poslovne knjige kao klasičan preduzetnik. Umesto da plaća porez na osnovu stvarnog profita, država mu propisuje fiksan iznos poreza i doprinosa koji plaća svakog meseca, bez obzira na to koliki je prihod ostvario.

Paušalno oporezivanje je zamišljeno kao pojednostavljen model za male biznise i samostalne stručnjake, kako bi mogli da posluju legalno i jednostavno.

Ko može biti paušalac?

Paušalac može biti svako fizičko lice koje:

  • osnuje preduzetničku radnju (PR) ili samostalnu radnju,
  • ima do 6.000.000 RSD prihoda godišnje,
  • ne obavlja delatnosti koje su isključene iz paušala (npr. trgovina, kockarnice, berzanske aktivnosti i marketing…)

Kratak primer iz prakse

Marko je grafički dizajner i ima tri klijenta iz inostranstva.

Godišnje zaradi 4.800.000 RSD.

Njegovo rešenje iz Poreske uprave glasi:

Porez: 9.000 RSD

PIO: 16.000 RSD

Zdravstveno: 10.000 RSD

Nezaposlenost: 400 RSD

Ukupno mesečno plaća 35.400 RSD, dok mu na računu ostaje sve ostalo.

Marko ne vodi knjige, samo vodi KPO.

Da je Marko negde zaposlen, ukupno bi plaćao 24.000 RSD jer bi mu poslodavac na tom primarnom zaposlenju plaćao zdravstveno i nezaposlenost  i u paušalnoj firmi bi bio oslobođen toga. Kako bi izračunali kako funkcioniše paušalni kalkulator i izračunali vaše mesečne obaveze, treba da popunite paušalni kalulator koji se nalazi na sajtu poreske uprave. Link je https://eporezi.purs.gov.rs/kalkulator-pausalnog-poreza-i-doprinosa.html

Sada kratko objašnjenje kako da izračunate. PS: ako radite sa mobilnog telefona, stavite ga u horizontalni položaj, jer vertikalni neće izbaciti iznos.

Da bi popunili, prvo treba da upišete šifru delatnosti. Najčešće šifre delatnosti su:
7022 – Konsultantske usluge
8559 – Ukoliko predajete strani jezik ili držite neku neformalnu edukaciju

6201 – Ukoliko ste programer
7410 – ukoliko se bavite grafičkim dizajnom

9602- ukoliko je delatnost kozmetički ili frizerski salon itd

npr ako šifra ne izlazi na kalkulatoru, to znači da ne može biti paušalno oporezovana kao npr 7311. Delatnost reklamnih agencija

Zatim sledeća stvar je da izaberete osnov osiguranja:

Osnovna delatnost – ukoliko otvarate firmu kao nezaposleno lice

Delatnost iz radnog odnosa – ukoliko ste negde zaposleni u Srbiji

Korisnik penzija – jasna stavka

Zatim iznos osnovice preskočite i ne upisujete ništa

Onda u padajućem meniju birate opštinu gde će biti sedište firme, a zatim birate i ulicu. Ono što moram naglasiti da kalkulator ima problema sa opštinom Kragujevac i sa opštinom Niš. Sve ostale rade savršeno.

Kada nađete Vašu ulicu, zona se sama popuni, a ukoliko se ne popuni ne upisujte ništa, već samo napišite godinu u kojoj se otvara firma kao i godinu Vašeg rođenja. Nakon toga kliknite izračunaj i izaćiće koliko će Vas paušal koštati na mesečnom nivou.

Da napomenem da imate da kliknete i polje ukoliko ste osoba sa invsaliditetom da vidite koliko umanjenje može biti.

Kako funkcioniše oporezivanje?

Za paušalce se porez i doprinosi ne računaju po procentima, već Poreska uprava procenjuje osnovicu na osnovu:

  • šifre delatnosti (npr. IT, edukacija, konsultant),
  • mesta gde se obavlja delatnost,
  • broja godina poslovanja i preduzetnika,
  • eventualnih olakšica.

Na osnovu toga, Poreska uprava izda Rešenje o paušalnom porezu i doprinosima, to je dokument koji sadrži mesečne iznose za porez, PIO, zdravstveno osiguranje i nezaposlenost.
Ukoliko ste zaposleni negde, plaćaćete samo PIO i Porez jer prema zakonu zdravstveno i nezaposlenost se plaća samo na prioritetnom radnom mestu i samo jednom, do PIO i porez plaćamo uvek koliko god firmi otvorili.

Paušalac plaća mesečno isti iznos, bez obzira na prihod (dok ne pređe limit od 6 miliona RSD).

EKO taksa

Svi preduzetnici u Srbiji, uključujući i paušalce, imaju obavezu plaćanja eko takse (naknade za zaštitu životne sredine).

Ova taksa se plaća jednom godišnje, lokalnoj samoupravi (opštini ili gradu gde je sedište firme) Rok za podnošenje ove prijave je 30.04.

Visina takse zavisi od:

vrste delatnosti (šifra delatnosti prema klasifikaciji),

  • veličine firme (mikro, mala, srednja),
  • i mesta gde posluješ.

Za mikro preduzetnike – paušalce, iznosi se u praksi najčešće kreću od 1.000 do 5.000 RSD godišnje, a plaćaju se po rešenju koje izda lokalna samouprava (npr. Grad Beograd, Novi Sad, Niš itd).

Šta plaća paušalac svakog meseca?

Uobičajeno, mesečni trošak paušalca sadrži:

  • Porez 
  • Doprinos za PIO (penziono)
  • Doprinos za zdravstveno osiguranje 
  • Doprinos za nezaposlenost 

Ukupni iznos u praksi iznosi od 15.000 do 45.000 RSD mesečno, u zavisnosti od delatnosti i grada gde je firma otvorena.

Obaveze paušalca

Plaćanje poreza i doprinosa mesečno

– najčešće do 15. u mesecu za prethodni mesec.

Vođenje KPO knjige (Knjiga o ostvarenom prometu)

– paušalac mora da vodi evidenciju o prihodima (datum, iznos, osnov).

– koristi se elektronska forma, npr. kroz aplikaciju eKnjigovodja.
– da kuca fiskalne račune ukoliko radi sa fizičkim licima ili ima maloprodaju
– Podnosi eko taksu svake godine do 30.04.

Izdavanje računa klijentima:

– svaki prihod mora biti potkrepljen računom (fizički ili elektronski).

Čuvanje dokumentacije

– svi računi i dokazi o uplatama čuvaju se najmanje 5 godina.

Da li paušalac mora da ima fiskalnu kasu?

Od 01.05.2022. godine uveden je novi sistem eFiskalizacije, ali paušalci ne moraju uvek da imaju fiskalnu kasu.

Zavisi od toga kom tipu kupaca prodaješ i koju delatnost obavljaš.

Paušalac NE MORA da ima fiskalnu kasu ako:

pruža usluge drugim pravnim licima ili preduzetnicima (B2B),

nema prodaju robe ili maloprodaju fizičkim licima,

Posluje sa šifrom delatnosti koja spada pod stare zanate.

Primer:

Programer, dizajner, knjigovođa ili konsultant koji naplaćuje usluge firmama i prima uplatu na račun nema obavezu fiskalne kase.

Paušalac MORA da ima fiskalnu kasu ako:

  • prodaje robu fizičkim/pravnim licima kao maloprodaja
  • pruža usluge fizičkim licima 

U tom slučaju, mora koristiti Fiskalnu kasu ( fizički uređaj ili aplikaciju povezan sa Poreskom upravom).

Paušalac koji ima fiskalnu kasu, kada ode na godišnji odmor ili ako stavi svoju firmu u mirovanje, treba da podnese poresku prijavu kako bi i svoju kasu stavio u mirovanje.

Kada se vrati sa godišnjeg odmora ili izađe iz mirovanja, treba da podnese poresku prijavu da kasa izlazi iz mirovanja.

Prednosti paušalnog oporezivanja

Jednostavno poslovanje – Nema obračuna poreza po fakturama, sve je fiksno.

Predvidivi troškovi – Znaš tačno koliko plaćaš mesečno, bez obzira na prihod.

Brza registracija i zatvaranje radnje – Procedura osnivanja traje do 7 dan, troškovi su minimalni.

Mogućnost saradnje sa inostranstvom – Paušalci mogu naplaćivati usluge iz inostranstva legalno preko deviznog računa.

Mogućnost kombinovanja sa drugim statusima – Ako si zaposlen, možeš otvoriti paušalnu radnju i plaćaš manje doprinose jer su već pokriveni iz radnog odnosa.

Možeš otići u mirovanje i prestati sa plaćanjem poreza i doprinosa.

Mane paušala

Limit od 6 miliona RSD godišnje

Ako pređeš ovaj limit, moraš preći na vođenje knjiga i drugi sistem oporezivanja.

Nema priznatih troškova – Bez obzira na to koliko si trošio za posao (oprema, kancelarija, gorivo) ne utiče na porez.

Porez se ne menja ako prihod padne – Plaćaš isti iznos i u mesecima kada nemaš posla.

Ograničenje delatnosti – Neke delatnosti (npr. trgovina, Marketing, rentiranje nekretnina) ne mogu u paušal.

Kako se postaje paušalac?

Registruješ preduzetničku radnju u APR-u

  • Izabereš šifru delatnosti, najbolje odgovarajuću stvarnom poslu (npr. 62.01 za IT programere, 85.59 za predavanje stanih jezika).

Čekaš poreska rešenja za plaćanje poreza i doprinosa

– obično stiže u roku od 48h na portal ePorezi.

Otvaraš poslovni račun – u banci po izboru, kao preduzetnik. Preporučujem raiffeisen banku.

Kada prestaješ da budeš paušalac?

Paušalac gubi status ako:

  • pređe godišnji prihod od 6 miliona dinara ili uđe u sistem pdv-a 8 miliona prometa
  • promeni delatnost u neku koja nije dozvoljena za paušal,

U tom slučaju mora da pređe na sistem vođenja poslovnih knjiga (samooporezivanje) i da angažuje knjigovođu.

Jedan od glavnih problema preduzetnika jeste test samostalnosti. Video možete videti ispod:

Saveti za dugoročno uspešno poslovanje paušalca

Koristi softver za praćenje prihoda (npr. eKnjigovodja)  automatski vodi KPO, račune i poreze.

Proveravaj limit od 6 miliona redovno, ako vidiš da se približavaš granici, planiraj prelazak.

Čuvaj sve izdate račune i ugovore iako ne vodiš knjige, može zatrebati pri poreskoj kontroli.

Plaćaj obaveze na vreme kašnjenje vuče kamate i rizik od zabrane paušala u budućnosti.

Šta znači mirovanje preduzetničke delatnosti?

Mirovanje znači da preduzetnik privremeno prekida sa radom, ali ne zatvara firmu trajno. I dalje postoji u APR-u, ali ne posluje, ne izdaje fakture, ne ostvaruje prihod, niti ima troškove povezane sa delatnošću( Ne plaća porez i doprinose ).

Koji su koraci za slanje firme u mirovanje?

1. Podnošenje zahteva APR-u prijava promene podataka u Agenciji za privredne registre (APR).

Navodi se datum početka mirovanja ( Od tog dana koji se navede firma je u mirovanju ). 

Datum ne može biti retroaktivan, ali se može navesti neki dan u budućnosti.

Koliko dugo može trajati mirovanje?

Mirovanje može trajati najduže 2 godine neprekidno.

Nema ograničenja u broju puta koliko puta možete slati firmu u mirovanje.

Kako se „vraća“ iz mirovanja?

Kada želite da nastavite sa radom, podnosite prijavu prestanka mirovanja u APR kao i prilikom početka. Navodite datum nastavka delatnosti. Taj datum ne može biti retroaktivan.

Kako se zatvara preduzetnik paušalac?

Izmirite sva dugovanja ka poreskoj upravi i opštini.

U poreskoj upravi predajete zahtev za izdavanje uverenja da je sve plaćeno.

U opštini predajete zahtev za izdavanje uverenja da je sve plaćeno. ( Uverenje iz opštine može i online da se zatraži )

Sa uverenjem iz poreske uprave i uverenjem iz opštine, ne starijim od 5 dana, idete u APR i predajete dokumentaciju za gašenje preduzetnika paušalca.

Ukoliko u vašem mestu ne postoji APR, dokumentaciju (uverenja i APR papire) možete

predati u lokalnoj samoupravi.

Da li plaćam zakup prostora?

Preduzetnici koji žele da registruju firmu ili da prijave izdvojenu poslovnu jedinicu na adresu koja nije u njihovom ili porodičnom vlasništvu, u obavezi su da na mesečnom nivou rade obračun za zakup.

Potrebno je napraviti ugovor sa zakupodavcem, a sam prostor mogu iznajmiti od fizičkih i pravnih lica.

Ako je zakupodavac fizičko lice, u obavezi ste da na mesečnom nivou plaćate i porez na zakup.

Ako je zakupodavac pravno lice, na mesečnom nivou će biti dovoljno da Vam zakupodavac izda fakturu ( račun ) na iznos ugovorene zakupnine na osnovu koje ćete platiti zakup, a porez ne plaćate jer u ovom slučaju zakupodavac pravno lice će kroz svoje knjige prikazati prihod od izdavanja prostora.

Iako je poreski obveznik fizičko lice, ovaj porez se plaća po odbitku, odnosno obračunava ga, prijavljuje i plaća pravno lice odnosno preduzetnik prilikom isplate zakupa.

Kao i većina poreza po odbitku, i on se plaća kroz sistem objedinjene naplate poreza, što znači da se o obračunatom porezu podnosi poreska prijava PPP PD kroz portal ePorezi poreske uprave.

Registracija firme na ličnoj adresi:

Ukoliko firmu registrujete na adresu koja je u Vašem ili porodičnom vlasništvu, niste u obavezi da plaćate porez na zakup.

Dovoljno je da sa vlasnikom nepokretnosti potpišete Ugovor o ustupanju prostora bez naknade.

Porez na zakup

Vrste imovine:

Pokretna imovina: automobil, plovila i sl.

Nepokretna imovina: zgrada, kuća, poslovni prostor, lokal i dr.

Obaveze u zavisnosti od toga od koga se zakupljuje:

Od fizičkog lica (koje nije član uže porodice): obračunavate i plaćate porez.

Od pravnog lica: nema poreza (to pravno lice plaća porez na ostvarenu dobit).

Od sebe ili člana uže porodice: zaključuje se ugovor o ustupanju prostora bez naknade – nema poreza.

Obračun poreza na zakup

Koeficijent za preračun iz neto u bruto: 1,17647059

Normirani troškovi:

25% za nepokretnu imovinu

20% za pokretnu imovinu

Porez na zakup: 20%

Postupak obračuna

Neto iznos zakupnine pomnožite sa koeficijentom 1,17647059  dobijate bruto iznos.

Od bruto iznosa oduzmite normirane troškove (25% za nepokretnu, 20% za pokretnu imovinu) dobijate osnovicu za porez.

Osnovicu za porez pomnožite sa 20% dobijate iznos poreza.

Primer obračuna (nepokretna imovina)

Neto zakupnina 23.600

Bruto (23.600 × 1,17647059) 27.765

Normirani troškovi (25%) 6.941

Osnovica za porez 20.824

Porez na zakup (20%) 4.165

Paušalno oporezivanje je najjednostavniji i najpovoljniji oblik poslovanja za većinu malih preduzetnika, posebno za freelancere i IT sektor.

Ako imaš stabilan prihod, malo troškova i želiš mirno poslovanje  paušal je verovatno pravi izbor.

Ali ako tvoj prihod raste iznad 6 miliona ili imaš velike poslovne troškove treba razmotriti prelazak na vođenje knjiga.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

fourteen − two =